ملا محمد مومن كرمانى
317
صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )
ميرزا عليرضا را به حضور وافى النور طلب ، و مورد التفات شايان فرموده ، حسب الحكم ، بندگان معظم اليه با يكديگر مصافحه نموده - بنا بر استرضاى خاطر شفقت مظاهر عالى ، منصب كلانترى را كه سابقا با عاليشان ميرزا عليرضا بود ، به عاليشان ميرزا محمد حسين خلف ارشد او هبه ، و گذشتگى نموده ، باز گذاشت . و بناء عليه ، بندگان سپهسالار نيز عاليشان معزى اليه را ، در ازاء آن گذشتگى ، مورد تفقدات - و كل اختيار امور و ناظر سركار خود ، و منصب مينباشىگرى را به انضمام آن همه تفقدات به او تفويض فرموده ، عاليشانان ميرزا عبد الرشيد و ميرزا عليرضا و ميرزا محمد حسين را به تشريف خاص معزز و مفتخر و سربلند [ فرمود ] . و چاپار به خصوص تعيين مناصب مزبوره ، روانه درگاه عرش اشتباه معلى ، و استدعاى صدور رقم مبارك به جهت آنها نموده ، بعد از حصول خاطرجمعى ، از جانب فرزند ارجمند خود ، عاليشان ميرزا عليرضا از خدمت سعادت منزلت بندگان خان استدعاى ترخص به عزم طواف كعبه معظمه - زاد الله شرفها - و زيارت عتبات عاليات ائمهء معصومين - صلوات الله عليهم اجمعين - نموده ، مرخص ، و چون توفيقات ازلى شامل حال او شده بود مرخص ، و روانه ، و در همان سفر سعادت اثر به جوار رحمت ايزدى و اصل گرديد . اميد كه اين سعادت عظمى و عطيهء كبرى نصيب كافهء شيعيان و مسلمين گردد . . . « 1 » طغيان امير شاه سليم بلوچ چون در حينى كه عاليشان ميرزا عبد الرشيد از سفر بلوچستان معاودت به ولايت اربعه ، و حضور بندگان والاشان ليوان ميرزا نموده [ a 36 ] و مقارن آن خبر ورود
--> ( 1 ) - جاى سه سطر ، ظاهرا براى نوشتن عنوان ، سفيد است .